Ny kartbrikke er ombord og innstalert, Dag Kåre på Seatronic i Moss er løsningsorientert og ordner det meste. Nå er plotter i drift og PC planeren er benyttet til å legge opp seilasen til Lysekil. Vetus Sverige klarte ikke denne gangen heller å sende riktige deler til vårt nye "målepanel", til både vår og Tommys store fortvilelse. Torsdag bestemte vi oss for å dra med uforettet sak, ble rastløse begge to av for lang landligge - vi er jo på tur. Men dagene i Grebbestad ble benyttet godt, blandt annet til å studere bruksanvisninger slik at mannskapet etter kort tid både mestret kunsten med å planlegge seilruter på PC og konvertere dem inn på kartplotteren. Vi har også fått tid til å lære kartplotteren bedre å kjenne, noe som har vist seg praktisk under den videre seilasen. Mannskapet har også fått tilfredstilt sitt genetisek behov for shopping. Skipperen fikk sogar åpnet en klesbutikk fordi mannskapet "bare hadde så lyst til å sjekke ut" flere dager før ordinær åpningstid. Vi hadde butikken for oss selv en hel ettermiddag. Mannskapet er fornøyd, vi hadde noe "gardrobemanko" som ble løst ved at skipperens allerede stramt tilmålte garderobeplass ble noe redusert.
Vi dro torsdag ettermiddag og hadde en flott lens/ slør i flere timer før vinden faktisk ble så sterk - 12-14 m/s - at skipperen valgte å legge til på en av SXK bøyer på Danemark rett nord for Sotekanal. Vi rigget oss til der for natten og sov godt forvisset om at vi var trykt fortøyd. Fredag fortsatte seilasen ned til Lysekil, via Smøgen. Hadde tenkt å besøke Bobbo Syversen - seilmaker og eier av seilloftet DD i Smøgen. Men da vi hadde lagt til kai ved Bobbos seilmakeri oppdager vi at seilloftet er forlatt og tømt. Enten har Bobbo sluttet eller han har flyttet til nye lokaler. Seilasen videre er preget av noe skiftende vindstyrke og retning, men vi ankommer Lysekil kl 1940. Så langt har vi gått for seil nesten hele distansen, til og med ut og inn av havner og bøyer - det er vi litt stolte av. Etter fingransking på yr.no er det mye som tyder på at reisen videre til Marstrand kanskje vil kreve noe mere bruk av motor en hva vi ønsker. Og ennå er vi ikke blitt våte :-)
Vi har bestemt oss for å bli i Marstrand fram til båtene fra Volvo ocean race har vært innom. Vi har begge lyst til å ta disse fartøyene nærmere i øyensyn på nært hold. Etter planen kommer de 10 juni, regner med at vi ankommer Marstrand mandag 8. juni. Vi drar noen dager før racet fortsetter slik at vi får oppleve Volvo ocean race båtene under seillas også - når de tar oss igjen.
Ship O`Hoy!
SvarSlettHøres ut som alt er vel med dere! Her er det rolig hjemmekveld i Oslo. Jeg oppdaterer TV-bloggen min, mens Ragna legger orgel på nye nye Launderettes-låter, og Anders er tekniker. Alle landkrabbene hilser :-)
Godt å "høre" fra dere igjen.
SvarSlettSer det ble noen dager i Grebbestad.
Her er alt stille, Jan har sveiset bur til henger'n og jeg har plantet blomster i 10 verandakasser og div. krukker. Nå venter vi på
noen ye soldager så vi også kan komme oss ut på fjorden. God tur videre - vi tenker på dere. Hilsen Eva og Jan
Jeg følger også med dere her fra Larvik. Det slo meg også at Volvo Ocean Race tilfeldigvis kommer til et hav nær dere. Og havner. Flott anledning til å se båtene på nært hold. De er sikkert vanvittig store. Jeg følger forresten med på racet på tre forskjellige måter på nettet: *Via hjemmesiden www.volvooceanrace.org *Via "Sailtrac 3D", som kan lastes ned fra nevnte hjemmeside(multimedia-race viewers) og gir 3D-aktige stilige fremstillinger av de forskjellige etappene, og *Via Google Earth, hvor man kan laste ned Volvo Ocean Race som ett av "mine steder", og få fram bilder, videoer og mailer fra de forskjellige båtene. Gøyalt.
SvarSlett