Thomas fikk orden på måleinstrumentene og vi var klare til en av de store ”transportetappene”. Tirsdag morgen kl 0600 var vi på vei. Vinden var svak og havet langt mer medgjørlig enn dagene i forkant. Vi seiler, men har motoren i gang, på dette viset får vi ca 2 knops høyere hastighet og det gir utslag på en reisedag som etter hvert skulle bli på 15 timer. Både skipper og mannskap finner roen, og ruta legges i rettest mulig strekke ned mot Kullen og Hallan Væderøy. Vinden er noe skiftende, men til tider stabil på mellom 6-8 m/s – dette gir en marsfart på nærmere 7 knop, noe skipperen er storfornøyd med. Nord for Hallan Væderøy ser vi en delfin, håper på at det skal være flere som kan leke seg rundt og med båten, men det ble dessverre bare med et kort glimt av den ene delfinen. Etter å ha passert Hallan Væderøy blir kursen liggende tettere opp mot land og vi får straks mer både å se på og aktivisere oss med. Det er ekstremt mye trafikk i området utenfor Helsingborg, og vi måtte være påpasselig får både passasjertrafikk, i alle størrelser og varianter, samt mye annen frakt tonnasje. Vi kom oss helskinnet lengre sørover. Utenfor Raa sitter vi å vinker til DFDS hvor Eva er passasjer, ikke mer enn noen få hundre meter fra ferja. Vi forsøkte ringe, men fikk ikke kontakt, så dermed ble det kontakt pr sms i stedet. Turen videre blir en flott seilas i flere timer til vinden blir for sterk og vi velger å reve ned og motre inn til nærmeste havn - det var for øvrig på tide da klokken er blitt 21. Imens hadde mannskapet gjort klar for laging av potetstappe ved å skrelle og koke poteter underveis. Det blir pølser og hjemmelaget potetstappe til middag/kveldsmat i dag. Vi har tilbakelagt nærmere 100 nautiske mil. Det har blåst opp til en liten kuling, og vi ligger litt utsatt til men alt går vel gjennom natten
torsdag 18. juni 2009
Tresløvlege - Barsebeck (Landskrona)
Thomas fikk orden på måleinstrumentene og vi var klare til en av de store ”transportetappene”. Tirsdag morgen kl 0600 var vi på vei. Vinden var svak og havet langt mer medgjørlig enn dagene i forkant. Vi seiler, men har motoren i gang, på dette viset får vi ca 2 knops høyere hastighet og det gir utslag på en reisedag som etter hvert skulle bli på 15 timer. Både skipper og mannskap finner roen, og ruta legges i rettest mulig strekke ned mot Kullen og Hallan Væderøy. Vinden er noe skiftende, men til tider stabil på mellom 6-8 m/s – dette gir en marsfart på nærmere 7 knop, noe skipperen er storfornøyd med. Nord for Hallan Væderøy ser vi en delfin, håper på at det skal være flere som kan leke seg rundt og med båten, men det ble dessverre bare med et kort glimt av den ene delfinen. Etter å ha passert Hallan Væderøy blir kursen liggende tettere opp mot land og vi får straks mer både å se på og aktivisere oss med. Det er ekstremt mye trafikk i området utenfor Helsingborg, og vi måtte være påpasselig får både passasjertrafikk, i alle størrelser og varianter, samt mye annen frakt tonnasje. Vi kom oss helskinnet lengre sørover. Utenfor Raa sitter vi å vinker til DFDS hvor Eva er passasjer, ikke mer enn noen få hundre meter fra ferja. Vi forsøkte ringe, men fikk ikke kontakt, så dermed ble det kontakt pr sms i stedet. Turen videre blir en flott seilas i flere timer til vinden blir for sterk og vi velger å reve ned og motre inn til nærmeste havn - det var for øvrig på tide da klokken er blitt 21. Imens hadde mannskapet gjort klar for laging av potetstappe ved å skrelle og koke poteter underveis. Det blir pølser og hjemmelaget potetstappe til middag/kveldsmat i dag. Vi har tilbakelagt nærmere 100 nautiske mil. Det har blåst opp til en liten kuling, og vi ligger litt utsatt til men alt går vel gjennom natten
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar